''Suzuki yetenek eğitimi” felsefesine kısa bir bakış
Künye
Sak Brody, Z. (2016). ''Suzuki yetenek eğitimi” felsefesine kısa bir bakış. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6 (1), 79-88.Özet
Japon kemancı ve pedagog Shinichi Suzuki’nin yarattığı ve kendi adıyla anılan bu öğretim metodu; “Yetenek doğuştan değildir. Fiziksel bir problemi olmadığı sürece her çocuk bir enstrüman
çalabilir yeter ki doğru şekilde ve sevgiyle öğretmeyi bilin.” felsefesi ile gelişmiş ve dünyada en çok
kullanılan müzik eğitimi metotlarından biri haline gelmiştir.
Suzuki, küçük çocukların kendi dillerini kolay ve çok iyi bir şekilde nasıl öğrendiklerini gözlemlemiş ve bu öğrenim sürecinin müzik eğitiminde kullanılması üzerinde uzun yıllar çalışmıştır.
Suzuki “Çocukların kendi ana dillerini öğrenebilecek kadar becerileri varsa, bir enstrüman çalabilecek kadar da beceriye sahiptirler.” fikri ile filizlenen bu metoda “Ana Dil Metodu” ismini koymuş;
küçük yaşta başlanır, küçük adımlarla öğrenilir ve enstrümanlar çocukların boyutuna göre ayarlanırsa, okul öncesi çocukların keman çalabilecekleri düşüncesine inanmıştır.
Suzuki’nin Ana Dil yaklaşımının geleneksel müzik eğitiminden farkı, çocukları eğitime çok erken yaşta başlatması ve aileyi, özellikle anneyi eğitime bire bir dâhil etmesidir. Oluşturulan öğrenci, aile ve öğretmen üçgeninde büyük bir özveri ve dayanışma vardır. Metodun başarısındaki en
önemli yapı taşı ise Suzuki’nin çocuklara birer birey olarak yaklaşması, onların her şeyi anlayıp,
her şeyi yapabilecek kapasitede olduklarına inanmasıdır. Te Suzuki teaching method was created by Japanese violinist and pedagogue Shinichi Suzuki.
Te central tenet of his philosophy was that talent is not inborn; it can be gained through proper
education. Terefore, assuming that a child does not have some physical handicap, ‘every child can
play’. Eventually, it became one of the most popular teaching methods in the world.
Suzuki started with the insight that if all children learn to speak their native tongues with the
utmost fuency, they must have the ability to learn to play an instrument fuently. Te method is
thus referred to as the ‘Mother Tongue Method’. He believed that if a child starts at an early age,
learns with small steps, and uses a violin of an appropriate size, he or she could play the violin.
Te diference between the Mother Tongue Method and other traditional methods is that it
starts at a very early age and includes the family – especially the mother – in the learning process.
Te formation of a cooperative triangle of teacher-parent-student is very important. Perhaps the
most important factor in the success of this method is that Suzuki believed that children need to be
taken seriously, and that if they are they have the ability to learn and achieve anything.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
6Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23429Koleksiyonlar
- Sayı: 10 (2016) [12]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Synthesis and Photodiode Characterization of Novel Twisted Carbazole Derivatives with 1,3,5-Benzene Core
Görgün, Kamuran; Çağlar, Yasemin; Yakuphanoğlu, Fahrettin (Springer, 2018)In this study, considering the information given in the literature the Ullman and Suzuki-Miyaura coupling reactions were carried out using carbazole, 1,3,5 tribromo benzene and aryl boronic acid. The synthesized novel ... -
Synthesis of novel carbazole derived substances using some organoboron compounds by palladium catalyzed and investigation of its semiconductor device characteristics
Görgün, Kamuran; Çağlar, Yasemin (Elsevier Science BV, 2018)Carbazole compounds in particular represent one of the most intensely used and studied class of semiconducting materials. In this study, considering the information given in the literature the Ullman and Suzuki-Miyaura ... -
N,N,N ',N '-Tetrakis(2-hydroxyethyl)ethylenediamine palladium(II) complex as efficient catalyst for the Suzuki/Miyaura reaction in water
Gülcemal, Süleyman; Kani, İbrahim; Yılmaz, Filiz; Çetinkaya, Bekir (Pergamon-Elsevier Science LTD, 2010)A new water soluble palladium(II) complex (2) derived from N,N,N',N'-tetrakis(2-hydroxyethyl)ethylenediamine (edteH(4)) (1) was synthesized in high yield and characterized by (1)H, (13)C, HMQC and COSY NMR spectroscopy. ...