1980 sonrası Türk resim sanatının örgütlenmesi
Abstract
Bu araştırmada Türkiye'de 1980 ve sonrası resim sanatı ve resim sanatının günümüz koşullarında bir piyasaya dönüşmesi ve küresel sanata adapte olma süreciyle sanat piyasasına etki eden aktörlerin üzerinde durulmuştur. Bu aktörlerin Türk resim sanatını nasıl ve ne ölçüde etkilediği, bu etkinin sonucunda müze, galeri, koleksiyoner, fuar, sanat kurumları, bienal ve müzayedelerin yanı sıra sanat hamilerinin Türk resim sanatına nasıl yön verdiği incelenmiş, sanatın kurumsallaşması ve örgütlenmesi durumu analiz edilmiştir. Türk resim sanatı piyasasında 1980'li yıllarla birlikte sanat kurumları ve vakıfları açılmış, galerilerin sayısı artmış, koleksiyoncu sayısında artış gözlemlenmiş ve sanata destek olan sponsor sayıları artmaya başlamıştır. Özel müzelerin açılmasıyla birlikte müzelerin yaşayan mekânlara dönüşmesiyle, sanat alanında yeni iş kolları ortaya çıkmıştır. Müzeler, daimi eser sergilemenin dışında, geçici sergilere ve koleksiyon sergilerine de ev sahipliği yapmış, etkinlik, panel, atölye gibi faaliyetlerle kendilerini yenilemişlerdir. Müzayedeler ise statü sahibi olan koleksiyonerlerin uğrak yeri olmuş, resim sanatının piyasasını dönem dönem belirlemişlerdir. İstanbul'da küratörlük sisteminin de oturmaya başlamasıyla daha kapsamlı, temalı, seçili sergiler açılmaya başlamıştır. Küratörlükle birlikte fuar ve bienallerin etkinliğinin artmasıyla yazılı ve görsel medya, sanata daha çok zaman ayırır olmuş, fuar ve bienal açılışları da elit kesimin boy gösterdiği davetler statüsüne girmiştir. İstanbul Bienali, sanat fuarları, müzayedeler, sanat galerileri, müzeler ve sanat kurumları, koleksiyonerler, küratörler, sanat yayınları, sanat yazar ve eleştirmenleri, sanat dernek ve birlikleri, vakıflar, sponsorluklar, organizasyon şirketleri, internet ve sanatçılar, sanat piyasasının aktörleri olarak örgütsel bir yapıya dönüşerek, rollerini hem görünür kılmış hem de etkilerini güçlendirmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [52]