Richard Serra ve “mekâna-özgü” heykelin kökeni
Künye
Yavuz, Ö, E. (2024). Richard Serra ve “mekâna-özgü” heykelin kökeni. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14 (1), 604-619.Özet
Bu çalışmanın amacı 20. Yüzyılın ikinci yarısından itibaren heykel sanatının belirleyici
unsurlarından biri haline gelen ve Richard Serra’nın heykelleri bağlamında temel bir mesele
olarak düşünülen mekâna-özgülük kavramının kökenini araştırmaktır. Araştırmada,
Picasso’nun Gitar heykelinin açtığı yoldan ilerleyen bazı konstrüktivist heykeller ile mekâna-
özgü sanatın tarihsel gelişimi arasında bir ilişki olduğu ortaya konulmuştur. Bu bağlamda,
sanat tarihi ve eleştirisinde yaygın olarak mekâna-özgü sanatın minimalizm akımı
ile başladığı görüşünden farklı olarak Gitar heykeli ile sıklıkla ilişkilendirilen Konstrüktivist
heykelin, özellikle de Vladimir Tatlin’in Köşe Karşı-Rölyefleri’nin mekâna özgü sanatın
ortaya çıkışında önemli bir rol oynadığı ifade edilmeye çalışılmıştır. Konstrüktivizmin etkisini
açıkça gözlemlediğimiz Richard Serra’nın sanatında ağırlık kazanan mekâna-özgülük
meselesi ise Jacques Derrida’nın dekonstruksiyon kavramlarından olan ergon ve parergon
bağlamında ele alınmıştır. Genel olarak bu çalışma, mekâna-özgü sanatın tarihsel gelişimine
ve bu gelişimin Serra’nın heykellerindeki önemine ışık tutmaktadır. Bunu başarmak için
heykel sanatında mekâna-özgülük kavramının kökenini köşe uzamı çerçevesinde temellendirerek
mekâna özgü heykele yeni bir bakış açısı sunulmuştur.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
14Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/28767Koleksiyonlar
- Sayı: 26 (2024) [34]