Yazının amacında aykırı bir üslup: Asemik yazı
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2023Yazar
Anadolu Üniversitesi
0000-0001-7834-3239
0000-0003-0716-6372
Erten, Deniz
Uygungöz, Mehtap
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Erten, D, Uygungöz, M. (2023). Yazının amacında aykırı bir üslup: Asemik yazı. Sanat ve Tasarım Dergisi, 13 (2), 497-510.Özet
Yazı, tarih boyunca çeşitli kültürlerden geçerek gelişmiş ve günümüzde kullanılan hallerine kavuşmuştur.
Bunların bazıları görsel imgelerden oluşurken, bazıları da belli bir alfabeye dayalı harf ve/veya benzeri
imgeler sistemi ile çözümlenmiştir. Harfler, sadece bilginin görselleştirilerek okutulmasının ötesinde resimsel
biçimler haline de getirilmiştir.
Tarihteki bu yolculuğunda yazı, kimi zaman sesin harf görünümüden sıyrılarak sanatçılara ilham kaynağı
olmuş, kimi zamansa kendi doğasına aykırı olarak okunamayan boyutta deneysellik ve özgünlük içeren
şekillere dönüşmüştür. Asemik yazı, anlamsızlıktan öte, işaretin yokluğunu vurgulayan bir tür ‘açık’ anlamlı
yazıyı ifade eder. Gizlediği özellik, yapım aşamasında olan ama içerdiği anlamı asla çözülemeyen bir dilmiş
gibi görünen saf estetik formlar ile ortaya çıkmaktadır. Asemik yazı ile yazı normunun dışına çıkan sanatçı,
konuşulan dil ve kullanılan alfabe fark etmeksizin, her izleyiciye ulaşabildiği eserler üretebilmektedir. Bu
sayede sağlanan kültürlerarası akışkanlık ile Asemik yazı küresel olarak yaygınlaşmaya devam etmektedir.
Bu araştırma kapsamında Asemik yazının tarihçesi, geçirdiği evrim, amacı ve temelleri ele alınmakta, modern
sanat akımlarındaki tipografik yaklaşımlar çerçevesindeki Asemik yazı anlatımları sorgulanmaktadır.
Asemik yazı türünde eserler üreten çağdaş sanatçılardan da örnekler verilerek, bu sanat anlayışına dikkat
çekilmektedir.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
13Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/27840Koleksiyonlar
- Sayı: 25 (2023) [23]