Servet-i Fünun Dönemi Türk romanında batılılaşmanın sembolü olarak piyano
Künye
Alumur, A, Akçay, Ş, Ö. (2023). Servet-İ Fünun Dönemi Türk Romanında batılılaşmanın sembolü olarak piyano. Sanat ve Tasarım Dergisi, 13 (2), 478-496.Özet
Bu çalışma, Osmanlı İmparatorluğundan başlayarak günümüze kadar etkileri ulaşan, Batılılaşma
hareketlerinin, Türk edebiyatına en çok yansıdığı dönem olan Servet-i Fünun döneminde yazılmış
romanlarda, piyanonun Batılılaşma sembolü olarak nasıl kullanıldığını tespit etmeyi amaçlamıştır. Bu
doğrultuda araştırmanın problemi “Servet-i Fünun romanında Batılılaşmanın sembolü olarak piyanonun
yeri nedir?” şeklinde belirlenmiştir.
Bu çalışma, betimsel araştırma yaklaşımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Servet-i Fünun dönemi Türk
romanları incelenerek bu romanlarda piyanonun ne şekilde kullanıldığı dört başlık altında değerlendirilmiştir.
Çalışma, Servet-i Fünun döneminde yazılmış ve tamamlanmış olan romanlar ile sınırlandırılmıştır. Çalışma
kapsamında Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf, Ahmet Hikmet Müftüoğlu, Safveti Ziya, Safvet Nezihi ve
Hüseyin Cahit Yalçın’ın toplam 29 romanı incelenmiştir.
Çalışma kapsamında incelenen Servet-i Fünun dönemi Türk romanlarında Batılılaşmanın sembollerinden
biri olarak piyanonun yoğun şekilde kullanıldığı tespit edilmiştir. Çalışmanın bütün alt başlıklarında
incelenen unsurların hepsinde piyanonun Batılı bir yaşam stilinin bir yansıtıcısı olduğu görülmüştür.
Araştırmanın sonuçları, piyanonun Batılı tarzda bir eğitimi tercih eden ailelerin, çocuklarının eğitimi
için önem verdikleri bir enstrüman olduğunu; eğlence ortamlarında Batılı tarzda bir eğlence aracı olarak
kullanıldığını; Batılı tarzda düşünen insanların evlerinin vazgeçilmez bir dekor unsuru olduğunu ve
piyanonun kişiye bir sosyal statü kazandırdığını göstermektedir.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
13Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/27839Koleksiyonlar
- Sayı: 25 (2023) [23]