1950 Uyumsuzlar Vakası
Künye
Kalfa, Z. (2020). 1950 Uyumsuzlar Vakası . Sanat ve Tasarım Dergisi , 10 (1) , 68-80 . DOI: 10.20488/sanattasarim.830566Özet
Amerika Birleşik Devletleri’ndeki modern sanat hareketleri, dünyaca ünlü sanatçıların New York’ta ağırlandığı meşhur Armory Show (International Exhibition of Modern Art) ile 1913 yılında başlamış ve yüzyılın ikinci yarısına dek süren sergiler ile zirveye ulaşmıştır. Bu sırada en önemli tartışma, yeni hamlelerin, modern sanat kavramına Amerikan kimliği kazandırılarak sürdürülebilmesi olmuştur. Savaş mağduru Avrupa sanatçılarının akınına uğrayan New York’taki müze ve galerilerin söz konusu bu gelişimi hızlandırdığı yadsınamaz bir gerçektir. Öte yandan New York, pek çok sanat akımının yeniden gündeme geldiği, biçim değiştirdiği ve dolayısıyla evrensel nitelikte sanat hareketlerinin en yakından gözlemlenebildiği yer haline de gelmiştir 20. yüzyılın ortalarında. Bu sırada güçlü aile şirketlerince desteklenen müzeler Amerika’nın cezbedici bir sanat merkezi edinmesini kolaylaştırırken sanatsal yenilik arayışından vazgeçmeyen birkaç öncü ressamın katkısını göz ardı etmek de olanaksızdır. 1950 yılında yaşanan bir olay ise Amerikan sanatındaki modernleşmenin bu iki pay sahibini karşı karşıya getirmiş ve kısa süreli de olsa önemli bir tartışma başlatmıştır. Birleşik Devletler’in en eski ve de büyük müzelerinden bir olan The Metropolitan Museum of Art’ın düzenlediği ulusal resim yarışması ülkenin öncü ressamlarınca ağır şekilde eleştirilmiştir. Güncel sanat dosyalarında rastlanması pek de mümkün olmayan; arşivlerin derinlerinde kalmış bu olayın detaylarını öğrenmek, Amerika’daki öncü sanat hareketlerinin tarihi açısından önemli fikirler edinilmesini sağlayacaktır.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
10Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/26463Koleksiyonlar
- Sayı: 18 (2020) [13]