Oil spot (yağ benekli) sırların araştırılması ve geliştirilmesi 1200 0c
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2019Yazar
Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Seramik Bölümü
Genç, Soner
Erel, Ege Başak
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Genç, S, Erel, E. B. (2019). Oil spot (yağ benekli) sırların araştırılması ve geliştirilmesi 1200 0c. Sanat ve Tasarım Dergisi, 9 (2), 274-285.Özet
Seramiğin tarihsel gelişimde büyük öneme sahip olan Çin, günümüzde de seramik ve porselen
alanında en etkin üretim merkezlerindendir. Temmoku sırların bünyesinde bulunan oil spot - yağ
benekli sırlar Çin’de, Sung hanedanlığı döneminde (960–1279), siyah-kahverengi sırların üretimi
ile başlamıştır. Sırların isim kökeni Çin, Fujian’dır.
Yağ benekli olarak isimlendirilmelerinin nedeni yüzeyde oluşan yağ görünümü ile bağlantılıdır.
Oil spot sırlar, genelde parlak ve koyu renkli sırların üzerinde oluşan kristal yapıların varlığı ile
oluşmaktadır. Bu kristal yapılar farklı renk tonlarında oluşmaları nedeniyle seramik yüzeyde
sanki farklı iki sır kullanılmış etkisini vermektedirler.
Günümüzde Temmoku sırlar, demire doyurulmuş sırlar, hare fur’s (tavşan kürkü), yağ benekli,
çay külü, yohen, yuteki gibi benzer sırları da ifade etmek için kullanılmaktadır. Bu çalışmada oil
spot sırlar araştırılmıştır.
Araştırmada yağ benekli (oil spot) sırların tarihçesi, çalışan sanatçılar ve çalışmalarından
örnekler sunulmuştur. Ayrıca, bu sırların bünyeleri incelenmiş, günümüzde mevcut seramik
hammaddeleri kullanılarak oil spot sır denemeleri yapılmıştır. Denemeler sonucunda olumlu
görünüme sahip sırların reçeteleri ve üretim süreçleri araştırmada sunulmuştur. China has a great influence in historical development of ceramic and today is one of the
most effective production centers in the ceramic and porcelain field. The oil spots glazes inside
the Temmoku glazes began with the production of black-brown glazes in China during the Sung
Dynasty. The name of the oil-stained glazes comes from China, Fujian.
The name “oil spots” is related to the appearance of oil on the surface, which is why they are
named as mottled. Oil spot glazes are generally formed by the presence of crystal structures formed
over bright and dark glaze. Because these crystal structures are formed in different color tones, they
seem as if there are two different glaze effects on the ceramic surface.
Today, temmoku glazes are used to express glazes such as iron saturated glazes, hare fur, oil spot,
tea ash, yohen and oyster. In this study, oil spots glazes were investigated.
In this research, history of oil spot glazes, working artists and examples of their works are presented.
In addition, the structure of these glazes has been examined and oil spot glaze experiments have
been made using today’s ceramic raw materials. Recipes and production processes of the successful
products are also presented in the research.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
9Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23530Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [81]
- Sayı: 17 (2019) [14]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]