Çocuklara yönelik grafik kullanıcı arayüzü tasarımının, kullanılabilirlik ve eğlence bakımından önemi
Künye
Çeken, B, Şenoymak Ersan, M. (2019). Çocuklara yönelik grafik kullanıcı arayüzü tasarımının, kullanılabilirlik ve eğlence bakımından önemi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 9 (2), 216-233.Özet
Tablet cihazlar ve uygulama depolarının yaygınlaşması ile birlikte, çocuklara yönelik eğlenme
ve öğrenme içerikli uygulama tasarımı katlanarak büyüyen bir alan olmuştur. Bu alanda
uygulama depolarına her geçen gün onlarca uygulama katılmakta, ancak bunlardan çok azı
çocuklara anlamlı bir eğlenme ya da eğlenerek öğrenme deneyimi sunabilmektedir. Çocuk ile oyun
arasında tüm etkileşimin gerçekleştiği görsel katman olan grafik kullanıcı arayüzü, söz konusu
oyunların etkinliği sağlamada en önemli unsurlardan biridir. Bu alandaki literatür incelendiğinde
grafik kullanıcı arayüzünün çocuklar için tasarlanan uygulamalarda kullanılabilirlik açısından
öneminin göz ardı edildiği görülmektedir. Bu makalede, betimsel yöntem kullanılarak nasıl bir
grafik kullanıcı arayüzü tasarımının 6-8 yaş arası çocuklara yönelik uygulamaların kullanılabilir
olmasını sağlayacağı araştırılmış, grafik kullanıcı arayüzünde eğlenme ve öğrenme deneyimini
zenginleştiren unsurlar incelenmiştir. Bu doğrultuda 6-8 yaş arası çocuklara yönelik oyun ve
oyunla öğrenme uygulamalarında dikkate alınması gereken; yaşa uygun tasarım, görsel temsil,
renk ve tipografi unsurları ile ilgili alanyazına dayalı bir çerçeve oluşturulmuştur. Bu unsurlar
hedef yaş grubuna yönelik uygulamalardan örneklerle incelenmiş ve önerilerde bulunulmuştur The application design of entertainment and learning content for children has been a growing
sector since the tablets and app stores become popular. There are dozens of new applications being
added in app stores every day, but few of them can offer children a meaningful fun or learning
through fun experience. The graphical user interface, which is the visual layer where all the interaction between the child and the game takes place, is one of the most important factors in the
effectiveness of the games in question. When the literature in this area is examined, it is observed
that the importance of graphical user interface design has been overlooked in terms of usability in
applications. By using the descriptive research method, this article examines how a graphical user
interface design can enrich the usability and entertainment, which will enable the use of games and
games with learning contents for children. In this respect, a general framework is drawn about the
elements of age-appropriate design, visual representation, colors and typography, which provides
the entertainment and usability in children-oriented applications. These elements are examined
with examples from the target age group and suggestions are made.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
9Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23523Koleksiyonlar
- Sayı: 17 (2019) [14]