Mevlevî âyîni geleneğinde Hoca Hafız Mehmed Zekâi Dede’nin üç âyîninin (Sûzidil, Sûznâk, Saba Zemzeme) makam ve usûl analizi bakımından incelenmesi
Künye
Taşkın, O, Avcı Akbel, B. (2017). Mevlevî âyîni geleneğinde Hoca Hafız Mehmed Zekâi Dede’nin üç âyîninin (Sûzidil, Sûznâk, Saba Zemzeme) makam ve usûl analizi bakımından incelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (1), 58-91.Özet
XIX. yy’da yaşamış olan Hoca Hafız Mehmed Zekâi Dede, âyin formunda bestesi bulunan musikişinaslardan biridir. Bu çalışmada Hoca Hafız Mehmed Zekâi Dede’nin bestelediği üç Mevlevi âyini makam ve usul yapıları açısından incelenmiş ve söz konusu âyin
lerin dönemin özelliklerini nasıl yansıttığı açıklanmaya çalışılmıştır.Bu çalışmada, XIX.
yy’daki makamsal anlayış değerlendirilerek Sûznâk, Sûzidil, Saba Zemzeme makamlarının o dönemdeki kullanımları incelenmiştir. Âyinlerin makam ve usul yapılarının, o dönem âyinlerinde kabul gören makam ve usul yapıları ile uyumlu olup olmadığı üzerinde
durulmuştur. Yaşadığı dönem içerisinde değerlendirildiğinde, Zekai Dede’nin âyinlerinin
dönemin müzikal anlayışına uygun olarak bestelendiği tespit edilmiştir Hoca Hafız Mehmed Zekâi Dede who lived in XIX. century is one of the musicians who
composed the form of âyin. In this research, three of Mehmed Zekâi Dede’s compositions in
Mevlevi Âyini form were analysed according to maqams and usuls. It also tries to explain
that how the “âyins” refected the characteristics of the period. In this study, the usage of
the Sûznâk, Sûzidil, Saba Zemzeme maqams were reviewed to evaluate the perception of
maqam in the 19th century. It focuses on the convenience of the maqam and rhythmical
structure of the âyins with the generally accepted structure of his era. When considered in
his time, Zekai Dede’s âyins are composed properly according to the musical understanding in his time.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
7Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23479Koleksiyonlar
- Sayı: 12 (2017) [13]