Visconti’nin “Venedik’te Ölüm” filminde metinlerarasılık ve müziğin (baş) rolü
Künye
Giray Akyunak, A. (2017). Viscontİ’nin “Venedik’te Ölüm” filminde metinlerarasılık ve müziğin (baş) rolü. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (1), 1-18.Özet
İtalyan film yönetmeni Luchino Visconti odağına insanı alan “antropomorfik” sinema anlayışıyla birçok film yapmış, genellikle zamana yenilen kahramanları ve tutkuları
olan sıradan insanları anlatmıştır. Tomas Mann’ın aynı adlı kısa romanından uyarlayıp 1971’de tamamladığı Venedik’te Ölüm filminde, yeni yüzyıla girerken bir sanatçının ölümüyle birlikte bir devrin de kapanışını kültürel tarih, edebiyat, sinema ve müzik
sanatları arasında metinler arası göndermeler yaparak anlatmaktadır. Filmin müziğini
ise aynı devre ait besteci Gustav Mahler’in üçüncü ve beşinci senfonilerinden oluşturmuştur. Mahler’in müziği yine metinler arası ilişkilerin yardımıyla ana karakter Gustav von
Aschenbach’ın yaşamını, ruhsal durumunu ve iç sesini temsil etmekte, filmin anlatımına
ivme kazandırarak adeta bir başrol üstlenmektedir. Filmdeki ikirciklikler ve karşıtlıklar
Mahler’in müziğinde de görülmekte, bu paralellik de anlatımın gücünü ve etkisini artırmaktadır. Makale bu metinler arası ilişkileri inceleyerek Visconti’nin başyapıtına ve
filmde müzik kullanımına farklı bir bakış açısı getirmeyi amaçlamaktadır Italian flm director Luchino Visconti and his “anthropomorphic” flms took into
account the passionate and consuming nature of humans and mostly chose defeated
heros as their main characters. In his flm Death in Venice (1971), adapted from Tomas
Mann’s short novel of the same name (1912), he tells the story of the death of an artist
and its relation to the closure of an era at the fn de siècle. Te flm constructs a web of
intertextual relations and quotations from cultural history, literature and music. Visconti’s
choice of non-diegetic music for the flm is Mahler’s third and ffh symphonies. Tis is
no coincidence that Mahler and the main character Gustav von Aschenbach have many
things in common. Mahler’s music represents the life, spiritual state and inner voice of
Aschenbach, hence playing a leading role in the flm. Te dichotomies and ambiguities
in the flm can also be traced in Mahler’s music, adding to the power and efect of the
narration. Tis study examines intertextuality in Visconti’s masterpiece and aims to
provide a diferent perspective on the use of music in flm.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
7Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23466Koleksiyonlar
- Sayı: 12 (2017) [13]