Boyanmanın toplumsal işlevi
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2016Yazar
Anadolu Üniversitesi, Devlet Konservatuvarı, Sahne Sanatları Bölümü
Gündüz, Alev
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Gündüz, A. (2016). Boyanmanın toplumsal işlevi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6 (1), 147-167.Özet
Boyanmanın, güzellik, cazibe ve çekicilik yaratmak üzerine kurulmuş günümüz kozmetik algısında geldiği yer, geçmişin toplumsal gerekliliklerden beslenen biçimlendirmelerin yolundan ayrılalı uzun zaman olmuştur. Yaşadığı alanı ihtiyaçlarına göre sürekli ve yeniden biçimlendiren
insanın boyanma serüveni, başlangıçta toplumdaki her bireyin zihninde ve bedeninde benzer anlamlara işaret etmiştir. Kendini ifade etmenin yolunu boyanarak sözel olmayan bir üst dil kullanarak bulan insan; toplumun hiyerarşik düzeninin, parçası olduğu kültürün ve dolayısıyla kimliğinin
sergilendiği yeni bir kaynak yaratmıştır.
Bu çalışmada boyanmanın tarihi ve toplumsal statüye etkisi ile başlayan süreç, toplumsal ve
bireysel açıdan değerlendirilirken; gelenek ve inancın etkisiyle kendini yeniden biçimlendiren insandan, kadın ve erkek cinsinin farklı kültür ve geleneklerdeki boyanma ritüelleri ele alınmıştır.
Boyanmanın günümüz algısındaki makyaj kavramına gelene kadar geçirdiği süreç, tahmin edilenin ötesindeki gerekliliklerine değinilerek, kozmetik endüstrisinin dayattığı güzellik normlarından
ve bireysel tercihlerden doğan farklılıklarına değinilmiştir. Boyanmanın sahne sanatlarında oynanacak metindeki karakter seriminde ve peformans sırasında karakterin fiziksel görüntüsünün
tamamlanmasındaki yerine ilişkin görevi örneklendirilirken, teknik olarak önemine de yer verilmiştir. Ayrıca bedenin tamamını ya da belli bölgelerini kalıcı ya da geçici maddelerle boyamanın,
‘görsellikle etkileme ve kimlik edinme aracı’ olmaktan çıkarak, süreç içinde insanın ‘bireyselliğini
ilan etmesindeki amacı’ olma yolunda geçirdiği değişim ve dönüşümler incelenmiştir Te place of staining which is established in today’s cosmetic perception as a creative way for
beauty, charm and attraction, had been split the path of the fed formatting of the social necessity of
the past. Te adventure of staining person who constantly reshapes the area based for needing, initially pointed to similar meanings in the mind and body of every individual in the society. A person
who finds self-expression using non-verbal superior language by staining; has created a new source
of identity which part of the exhibition of the hierarchical order of society and culture.
In this study, the process of staining started with the history and social status efect of staining assessed for social and individual aspect. And then the process is discussed itself from
the impact of human traditions and beliefs to the female and male’s staining rituals in different cultures and customs. Te process of the perception of staining which lead the term
of makeup spent up until the present day, referring to the requirements beyond the predictable, the beauty standards imposed by the cosmetic industry and has been referred to the differences arising from individual preferences. Also in this study staining is examined in performing arts in the aspect of the character description in the text and the physical appearance at
the performance in order to emphasize the importance of staining. To paint all or certain parts
of the body with permanent or temporary matter were examined the changes from, ‘visually infuence and identity acquisition tool’, to ‘the purpose of the declaration of individuality’.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
6Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23440Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [8]
- Sayı: 10 (2016) [12]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]