Magdalena Abakanowicz ve “Agora” adlı yerleştirmesi
Künye
Bilir, A. (2015). Magdalena abakanowicz ve “Agora” adlı yerleştirmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5 (2), 172-186.Özet
Bu araştırmada, kamusal alandaki sanat çalışmaları ile dikkat çeken ve yapıtları ile yetkin
bir konuma sahip olan Magdalena Abakanowicz’in Agora adlı yerleştirmesi konu edilmektedir.
Yazıda Agora ile birebir karşılaşmanın sonucunda edinilen izlenim ve duyumsamalar üzerinden
yapıtın bireysel, yerel ve küresel etkenlerle olan etkileşiminin incelenmesi amaçlanmaktadır. Agora,
sanatçının çocuk belleğine yer etmiş savaşın vahşetinin kişisel anlatım dilinin biçimlenmesinde
belirleyici bir unsur olduğunu yansıtması açısından önemli bir örnektir. Yerleştirmedeki heykeller
insan vücudunun baş, kol, el gibi kısımları eksik bırakılarak, gelişigüzel ve kabaca yapılmış gibi görünseler de metaforik anlamlarla yüklüdürler. Demir döküm olan heykeller tek kalıptan dökülmüş
izlenimi bırakmalarına rağmen hepsi birbirinden farklıdır. Sanatçı heykellerin yüzeyinde eliyle
müdahale ederek oluşturduğu dokularla enerjisi yüksek, gerilimli farklılıklar elde etmiştir. Her
şeyin estetikleştirildiği ve görselleştirildiği bir çağda yerleştirmenin gelişigüzel, özensiz yapılmış
izlenimi uyandıran görünümüne karşın rahatsız eden, şaşırtan, şoke eden görünümüne yüklenen
metaforik anlamlar zihinsel bir çabayı gerektirmekte ve bu yönüyle çağı yeniden düşünmeyi tetiklemektedir. This research is about the Agora which is the art of Magdalena Abakanowich who is famous
with public arts and accepted as an authority on this field. This paper aims to analyse the individual, local and global interactions of the art as a result of having reflections and senses when meeting
Agora one by one. The installation stands as a good example of how the traces of war embedded in
her childhood memory heve been a determining factor in the development of the way she expresses
herself. The sculptures in the installation even if they seem to be created innatentively and crudely
locking important parts of the human body (arms and the head) are charged heavily with metaphorical meaning. the iron-cast sculptures looking as if they are shaped by a single mould are in fact
all different from each other. The artist forming high energy tissues through to the surface of the
statües by her hands has achieved tensional variations. In an era in which everything is aesteticized and visualized, The installation while giving the impression that it is carelessly and randomly
formed, also stimulates an intellectual effort to evaluate the era within its metaphorical meaning
attributed by itsirritating, surprising and shocking visuality.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
5Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23412Koleksiyonlar
- Sayı: 09 (2015) [11]