20. ve 21. yy. da sanatta malzeme olarak beden; performans sanatı
Künye
Hakan Verdu Martınez, E, Demiral, A. (2014). 20. ve 21. yy. da sanatta malzeme olarak beden; performans sanatı. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6 (6), 180-201.Özet
Performans sanatı, ilk adımları 1920’lerdeki sanat ortamında atılmış bir sanat
yapma biçimidir. Avant garde sanat akımlarındaki biçimciliğe karşı çıkan ve kendinden önceki sanat anlayışını sorgulayarak sanatın sınırlarını ortadan kaldırma
amacı güden sanatçılar, sanatta alternatif malzeme ve yöntemler geliştirmeye başlamıştır. Böylece bedeni ve akla gelebilecek her türden nesneyi sanata dahil ederek,
klasik sanat yapma anlayışını yıkmışlardır. Performans sanatında malzeme olarak
bedenin seçilmesi 20. yy. sanat anlayışını kökten sarsarak, sanat eserinin taşınabilir
ve satılabilirliğine karşı çıkmıştır. Türkçe’de beden sanatı ve gösteri sanatı olarak da
adlandırılan performans sanatı aslında kültür kavramına tepkisel olarak doğmuş,
1960’lı yıllardan sonra kendisine tamamen bağımsız bir alan oluşturmuştur. Günümüzde görsel sanatlara da büyük etkileri olan performans sanatının en önemli temsilci grubu Fluxus’tur. Bu makalede performans sanatı, ortaya çıkışı, gelişimi ve sanat
akımlarıyla etkileşimi bağlamında ele alınmış; Fluxus ve diğer temsilcileri üzerinden
görsel örneklerle incelenmiştir. Sanatçının bedeni ve eser arasındaki sınırların değişmesiyle ve sanatın galerilerden dışarı çıkması amacıyla ortaya çıkan performans sanatının 20. yy. sonu ve 21. yy. sanatına etkisi kaynaklar ışığında irdelenmiş ve ortaya
konmuştur. Performance art is a kind of performing art style which has started in art environment of 1920’s. Performance artists who were opposed to the formalism in avant-garde art movements and aiming at removing the art limits questioning the mentality of
prior art began developing new methods and alternative materials in art. In this way,
they destroyed the mentality of performing classic art integrating body or every object
that comes to mind. Choosing the body as a material in performance art shook foundation of art and objected to portability and salability of art works in the twentieth
century. Actually, performance art which is named as “body art” and “show art” in
Turkish was born as a reaction to “culture” notion and created a completely independent area for itself after 1960s. Nowadays, the most important representative group
of performance art, which has vital significant effects to visual arts, is Fluxus. In this
article, performance art is handled within the context of performance art with its
origin, improvement and relation to other art movements and is analyzed by way of
illustration from Fluxus and other representatives with visual examples. Performance
art was emerged with the change of boundaries between the work and the body of the
artist and with the aim of taking art out of galleries and its effect on the end of 20th
and 21th century art is analyzed in the light of resources.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
6Sayı
6Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23342Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [81]
- Sayı: 06 (2014) [15]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]