Ludwig Van Beethoven 5. Piyano Konçertosu (İmparator)
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2014Yazar
Anadolu Üniversitesi, Devlet Konservatuvarı, Müzik Bölümü
Eren, Oytun
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Oytun, E. (2014). Ludwig Van Beethoven 5. Piyano Konçertosu (İmparator). Sanat ve Tasarım Dergisi, 6 (6), 100-112.Özet
Beethoven, Klasik Batı müziği tarihinin en sarsıcı figürlerinden birisidir. İlerici anlatımıyla,
geçmişe ait tüm biçimleri altüst ederek romantizmin kapılarının ardına kadar açılmasını sağlamış
ve 19. yüzyıldaki tüm bestecilerin önemli bir referans noktası olmuştur. Gerek orkestra, gerek solo
piyano, ve gerekse oda müziği alanında yazdığı eserlerle müzik tarihinde ciddi bir kırılmaya yol
açmış olan Beethoven, müzik sanatının geleceğine yön vererek dönüştürücü bir rol oynamıştır.
Piyano için yazmış olduğu 32 sonat ve 5 konçerto, müzik tarihinin en önemli eserleri arasında yer
alarak piyanistlerin vazgeçilmez parçaları haline gelmiştir. Orkestra ve piyano arasında kurduğu
senfonik ilişkiyle olağanüstü bir bütünlüğe ulaşmış olan Beethoven, “1. Piyano Konçertosu”ndan
itibaren geleneksel anlatım biçimlerini birer birer kırarak kendine özgü, yeni bir ifade türü geliştirmiştir. Bu ifade türünün zirve noktalarından biri “5. Piyano Konçertosu”dur. Eser, anlatım ve
teknik açıdan ortaya koyduğu özelliklerle romantik piyano okulunu ciddi biçimde etkisi altına
almıştır. Beethoven daha önceki konçertolarının hiçbirinde piyano tekniğinin sınırlarını bu denli
zorlamamış ve kural tanımaz tavrıyla 19. yüzyıl müziğine damgasını vurmayı başarmıştır.
Bu makalede Beethoven’in “5. Piyano Konçertosu”nun geleneğe aykırı olan sıradışı özellikleri
ele alınmıştır. Önce konçertonun müzik tarihindeki konumu üzerinde durulmuş, daha sonra da
bölümler ayrı ayrı incelenerek analiz edilmiştir. Yapılan analizler, eserin klasik üsluba sığmayan
kural dışı tavrını ortaya koymuş ve bu bağlamda Beethoven’in ne denli ilerici bir kişiliğe sahip
olduğu gözler önüne serilmiştir. Beethoven is one the staggering figures in the western music history. He subverted all the forms
belong to the past with his avant-garde expression, opened the doors to romanticism, and became
an important reference point for the all composers in the 19th century. Beethoven, caused a serious
breaking point in the music history with his orchestral, piano solo and chamber music works, had
a transformative role as dominating the future of the art of music. His 32 sonatas and 5 concertos
for piano became the essential pieces for pianists, among the most important works of the music
history. He achieved an extraordinary integrity through building a symphonic relationship between
orchestra and piano, developed a new and distinctive way to express by breaking the traditional
manners of telling one by one since his “1st Piano Concerto”. Beethoven’s “5th Piano Concerto” is
one of the peak points of this kind of expression. This work has been one of the most affected piano
concerto for the 19th century piano school for its technical and expressive perspective. In none of
the earlier piano concertos of Beethoven, the technical limitations of the piano was ever used as
extensively as seen in the 5th piano concerto. This piece captured all the attention and the influence
of the romantic composers at his time.
In this article, Beethoven’s 5th piano concerto is discussed for its unusual and contrary features
against tradition. First the paper emphasises the concerto’s position in the music history, then the
movements are analysed individually. The analyse exposes the works contrary aspects to the classical style and Beethoven’s prospective personality
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
6Sayı
6Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23334Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [42]
- Sayı: 06 (2014) [15]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]