Tekinsiz ve iğrenç: hiperreal figür heykelleri ve alışılmadık vücutlar için bir okuma önerisi
Künye
Şener, S. (2014). Tekinsiz ve iğrenç: hiperreal figür heykelleri ve alışılmadık vücutlar için bir okuma önerisi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6 (6), 61-75.Özet
Bu makalede son dönem heykelinde yeniden doğuşuna şahit olduğumuz figürün hangi kavramlarla okunabileceği üzerinde durulmuştur. Metinde figürden kastedilen insan bedenidir.
Günümüzde figür heykelinde farklı tutum ve eğilimler bir arada görülmektedir ancak metinde
hiperreal ve vücudun alışılmadık hallerde sunulduğu heykeller ele alınmıştır. Örnek olarak 2014
yılına yakın zamanlara tarihlenen heykel çalışmaları incelenmiştir. Varılan sonuç şudur: Figürün yerini malzemesiyle, dokusuyla, ölçeğiyle, insan bedenine neredeyse gözle ayrılamayacak
derecede yakın bir görünüm almıştır, diğer bir deyişle heykelde figür vücutlaşmıştır. Son dönem
heykelinde vücudun aşırı gerçekçi ve tuhaf hallerde tasviri iki kavramı beraberinde getirmektedir. Bu kavramlardan birincisi Sigmund Freud’un tekinsiz –the uncanny- kavramı, ikincisi Julia
Kristeva’nın iğrenç –the abject- kavramıdır. Yazı kapsamında güncel heykelde figürün, seçilen
örnekler üzerinden bahsedilen iki kavramla okuma denemeleri yapılmıştır. This article is based on the concepts along with we can interpret reinvented figure
sculpture of today. In the text figure means human body. In recent sculpture art there
are different tendencies seen together yet within the lense of the article hiperreal sculptures and human bodies depicted in strange conditions were discussed. Examples were
chosen between the works dated nearby 2013. The result is this: Figure is replaced by a
very close appearance to human body with its material, texture, scale. In other words
figure in sculpture is becoming body. Hyperrealist depiction of human body in recent
period’s sculpture connotes two concepts. The first one is Freud’s concept of “Uncanny”
and the second one is Julia Kristeva’s concept of “Abject”. Within the scope of this article
it is tried to be interpreted figure in contemporary sculpture by these two above mentioned concepts.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
6Sayı
6Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23325Koleksiyonlar
- Sayı: 06 (2014) [15]