Çağdaş sanat yapıtlarının plastik ve mekanik süreç etkileşiminde fotoğrafın yeri
Künye
Şengül, E. (2013). Çağdaş sanat yapıtlarının plastik ve mekanik süreç etkileşiminde fotoğrafın yeri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5 (5), 70-83.Özet
Walter Benjamin 1933 tarihli “Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği
Çağda Sanat Yapıtı” başlıklı deneme yazısında; tek bir kopya olarak hazırlanmış
yapıtın biricikliğinin oluşturduğu ve yapıtı gereğinden fazla değerli kılan harenin,
yapıt çoğaltıldığında yok olacağını savunduğunda yapıtın plastik sürecinin mekanik sürece dönüşmesindeki soruna da değinmişti. Fotoğrafın icadı, kendine özgü
çoğaltma teknolojisinden dolayı batılı sanat çevrelerinin ikiye bölünmesine yol
açmış, bir grup sanatçı fotoğrafı resim sanatının asimilasyonu şeklinde algılarken
diğer bir grup ise bu görüşün tam aksine, çalışılan modelin zor anlarını kaydetme
gibi kolaylıklarından faydalanma yolunu seçmiştir. Teknolojik anlamda bu değişim yeni bir sorunu da beraberinde getirmiştir. Yeniden üretim tekniği; yeniden
üretilmiş olanı geleneğin alanından kopartmakta ve o yılların sanat ortamında bir
tür bunalım etkisi yaratmaktaydı. Fotoğrafın oluşum süreci bu noktada sadece
mekanik bir süreç olarak görünse de etkileri ve gelişim aşamaları resim sanatına bakışı da değiştirmiştir. Geleneksel plastik yaklaşımlarla üretilmiş Matiesse ve
Picasso gibi sanatçıların eserleriyle teknolojinin desteğinde manipülatif kompozit
görüntüler oluşturan Lillian Schwartz’ın yapıtları plastik sürecin mekanik sürece
dönüşümünün bir örneği sayılabilir. Bu araştırmanın amacı endüstri devrimi ile
başlayan ve günümüzde hızla değişmeye devam eden teknolojik gelişmeler doğrultusunda disiplinler arası sanat yapıtlarındaki plastik ve mekanik süreç etkileşimlerinin incelenmesidir. Walter Benjamin touched the issue in his essay of 1933, titled as “Work of Art
in the Age of Its Technological Reproducibility”, that the aura comprised of uniqueness of artwork prepared as single copy and overvaluing artwork disappears
when artwork is reproduced, transforming plastic process of artwork in to mechanical process. Invention of photography and its unique reproduction technology
caused western art societies to divide in to two; while a group of artists perceive
the photograph as the assimilation of paint art, the other group, on the contrary,
chose to exploit the convenience such as recording the difficult moments of the model. In technological sense, this change brought in a new matter. The reproduction
technique disconnects the reproduced one from the field of tradition, and creates
a depression impact on artistic environment. Although the formation process of
photograph seems to be a mere mechanical process, its effects and development
phases changed the view on art of paint. Lillian Schwartz’s works of art that form
manipulative composite images backed by technology with works made of traditional plastic approaches, of artists such as Matiesse and Picasso, can be counted as
an example of transformation of plastic process in to mechanical one. The purpose
of this study is to examine interactions in between plastic and mechanical process
of inter-disciplinary works of art, in line with technological advances that started
with industrial revolution and progressed rapidly up to date.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
5Sayı
5Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23296Koleksiyonlar
- Sayı: 05 (2013) [12]