Gökkuşağı tekniğinin seramik ve cam eserlerde kullanılması
Künye
Atmaca, C. (2012). Gökkuşağı tekniğinin seramik ve cam eserlerde kullanılması. Sanat ve Tasarım Dergisi, 3 (3), 87-99.Özet
Gökkuşağı tekniği, diğer indirgeme tekniklerinden farklı olarak daha kontrollü ve bölgesel olarak indirgeme yapma olanağı sağlamaktadır. Teknik olarak bir indirgeme tekniği
olsa da bu teknik sayesinde indirgen ortamda pişirmeye ihtiyaç duyulmadan uygulama
yapılabilir. Sırlı pişirim yapıldıktan sonra tekniği bölgesel olarak istenilen yere veya tüm
bünyeye uygulamak mümkündür. Teknik uygulanırken çeşitli renk varyasyonları elde
edilebilir. Bakır rengi ve tonları, metalik mavi ve mor renklerin oluştuğu gözlemlenmiştir. Pürmüz alevinin şiddeti, forma olan yakınlığı veya uzaklığı, form üzerine pürmüz alevini tutma süresi rengin değişmesinde rol oynamaktadır. Tutulan süre ne kadar
uzun olursa -mesafe ne olursa olsun- renk, bakır renginden maviye dönmektedir. Bu
tekniği cam formlara da uygulamak mümkündür. Ancak, buradaki en önemli nokta
camın ısıya karşı seramik kadar mukavemetli olmaması, pürmüzün uzun süre forma
uygulanamamasıdır. Uygulama yapılırken çok dikkat edilmesi gerekmektedir. Pürmüzü cam üzerinde yavaş hareket ettirip beklenerek işleme devam edilmesi daha iyi sonuç
vermesine olanak sağlar. Camın hassasiyetinden dolayı seramik bünyelerdeki gibi renk
geçişleri yapılamamaktadır. Sadece bakır rengi elde edilmektedir. İndirgeme teknikleri
gibi üçüncü bir pişirim yapılmasına gerek kalmaması bu tekniğin en önemli avantajıdır.
Gökkuşağı tekniği, dış mekâna gerek kalmadan kapalı bir mekânda dumansız indirgeme yapma olanağı sunmaktadır.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
3Sayı
3Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23246Koleksiyonlar
- Sayı: 03 (2012) [12]