İrade Özgürlüğüne Giriş Açısından “Ben İnşâsı”
Özet
Bu çalışma irade özgürlüğüne giriş açısından ontolojik
bir kurgu yapma iddiasındadır. İrade özgürlüğünü
hukuksal sorumluluk için ön koşul olarak gören klasik
okulun bu gün de pek çok farklı teorik yaklaşıma
oranla sağlam duruşunu koruduğunu söyleyebiliriz.
Ben inşâsı bakımından insanın epistemolojik olanaklarından
başlayarak kurulmaya çalışılan ilişkinin
yanı sıra süje ve obje oluş ile aklın kendisi hakkında
düşünmesi metaforları önemli açılımlardır. Ben
inşâsı bakımından, Kant’ ın hem epistemolojik hem de
ontolojik yaklaşımları kullanılarak ahlaki tercihleri
özgürce yapabilen insanın sorumlu olmayı da tercih
edeceği bilgisine ulaşılır. Bununla birlikte çalışmada,
ben oluş tartışması, Fichte’nin ben – ben olmayan ve
mutlak ben kavramları kullanılarak genişletilmiştir.
Bu genişletme ile, ben olmayan yani öteki ile ben arasındaki
bağlantı, insanın sorumluluk alanına artık
zorunlu olarak dahil edilmektedir. Bu saptama ile
birlikte ben yeniden inşa edilir ve sorumluluk ile irade
özgürlüğü arasında bağlantı kurulur. This study aims to make an ontological argument as
an introduction to the problem of free will. We can say
that the classical school which considers the free will
as a prerequisite for legal liability is still keeping its
strenght comparing to many diverse theoretical approaches.
From the point of constructing the Self, alongside
the relation tried to be established from the epistemological
possibilities of human being, metaphores of
being subject and object and reflection of the reason on
itself are significant expansions. By using both epistemological
and ontological arguments of Kant, it can be
suggested that man who has made moral choices freely,
also accepts being liable in regard to construction of the
self. In this study, however, discussion of being self is
tried to be extended by using Fichte’s notions of being
self – nonself and absolute self. With this extension, the
relation between nonself, that is, the other, and the self
is being involved inevitably in man’s liability. With this
determination, the self is being reconstructed again
and a relation between liability and free will is being
constructed.