Hegel’in efendi köle diyalektiğinin Barbara Kruger’in eserlerinde bağımlı ve bağımsız özbilinç göstergeleri ile çözümlenmesi
Künye
Gültekin, T, Tokdil, E. (2018). Hegel’in efendi köle diyalektiğinin Barbara Kruger’in eserlerinde bağımlı ve bağımsız özbilinç göstergeleri ile çözümlenmesi.Sanat ve Tasarım Dergisi, 8 (2), 128-144.Özet
Araştırmada Hegel’in bilinç ve özbilinç kavramları üzerinden Efendi-Köle diyalektiği analiz edilerek mutlaklaşma, özgürleşme ve kendinin bilincinde olma durumları Hegel’in tarih yorumu etkisinde incelenmektedir. Ardından sanat alanında özbilincin devreye girdiği dönem ve sanat yaratımlarında eleştirel söylem dili araştırmaya dahil edilerek, sanatçının kendisi etrafındaki gerçeklik karşısında geliştirdiği farkındalık ve ortaya konulan sanat eserleri ile bilinçli bir başkaldırı gerçekleştirmesi ve bunun sanat tarihindeki yansımaları olan farklı dönemlere ait sanat hareketleri eleştirel bilinç odağında yeniden yorumlanmaktadır. Bu farkındalığa bir başkaldırı niteliği taşıyan feminist söylem dili ve eleştirel bilincin sanat alanında göstergeleri Barbara Kruger örnekleminde analiz edilmektedir. Barbara Kruger’ın çalışmaları Hegel’in Efendi-Köle diyalektiği bağlamında incelenerek örnekleme alınan çalışmalar ve mekan tasarımları ile yazı-görsel figürlü kolaj tasarımları bağımlı ve bağımsız özbilinç göstergeleri ile çözümlenmektedir. Araştırmanın yöntemi evren ve örneklem üzerinde yapılan betimsel bir araştırmadır. Benzeşim modelinden yararlanılan araştırmada ilişkisel tarama modelinde karşılaştırma türü tarama yöntemi kullanılmıştır. The paper starts with an attempt to analyze Hegel’s master-slave dialectic on the basis of the concepts of consciousness and self-consciousness within the context of Hegel’s interpretation of history, accompanied by major terms such as absolutism, liberation and self-consciousness. The
next step to take is to include the moment self-consiousness steps in the field of art, as well as critical discourse in artistic creations; in order to pave the way for a reinterpretation of the followingregarding
critical consciousness as focus: 1. The awareness that the artist develops against the reality surrounding her/him, 2. To put a rebellion into practice via the art works performed, and, 3. The major movements in art belonging to the different eras of art history, which are reflections of the mentioned rebellion. The further analyses in the field of art include feminist rhetoric as a rebellion to the awareness mentioned, along with language and critical awareness in the sample of Barbara Kruger. Analyzing Barbara Kruger’s works within the context of Hegel’s master-slave dialectic provides us with the possibility of examining sampled works, space designs and collage designs with the written-visual figures, with regard to dependent and independent self-consciousness indicators. The method of research is a descriptive study on the basis of universe and of the sample. In the study, using the affinity model, the comparison type screening method was used in the relational screening model.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
8Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/10067Koleksiyonlar
- Sayı: 15 (2018) [14]