Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorParla, Canan
dc.contributor.authorYalçınkaya, Aslı
dc.date.accessioned2015-10-13T13:42:57Z
dc.date.available2015-10-13T13:42:57Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.uri
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11421/9925
dc.descriptionTez Yüksek lisans) - Anadolu Üniversitesien_US
dc.descriptionAnadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalıen_US
dc.descriptionKayıt no: 450281en_US
dc.description.abstractAnadolu'da 12-14. yüzyıllara tarihlenen cami, medrese, şifahane, bimarhane ve türbe yapılarında taş üzerine işlenmiş insan figürlerini konu alan araştırmamda, insan figürlü bezemelerin sembolik anlamlarının değerlendirilmesinde yardımcı olacak ve ip ucu sağlayacak bu yapılara ilişkin bilgiler detaylı bir şekilde incelenerek figürlerin yapılardaki yerleri, bulundukları yönler, yapıların bani, mimar ve sanatçıları ile kitabeleri öncelikle araştırılmıştır. Dönemin düşünce yapısı ile sosyal ve kültürel özelliklerini yansıdığı insan figürlü bezemeleri bulunan mimari yapıların işlevleri dikkate alındığında benzer yapılarda yer alan figürlerin benzer anlamlara sahip oldukları görülmüştür. Yapıların bani hayattan ve kitabeleri göz önüne alındığında bazı insan figürlerinin gizli sembolik anlamlarının bulunduğu anlaşılmaktadır. Figürlerin bazıları biçimsel özellikleriyle birbirlerinin benzeri gibi görünseler de, bu figürlerin önemli bazı özellikleriyle birbirinden ayrıldıkları görülmektedir. Şematik işlenmiş insan tasvirlerinden bazılarının belli bir anlatım diline sahip olmadıkları, yalnızca büyüsel bir amaçla yapıldıkları, bazılarının aynı yapıda beraber bulundukları diğer figürlere göre sembolize ettikleri anlamların ikinci derecede önem taşıdıkları, bazılarınınsa gizli anlamlar taşıdıkları görülmüştü. Tez kapsamında ele "alınarak incelenen insan tasvirlerinin bazılarında evren tasavvurunun önemli bir yer tuttuğu anlaşılmıştır. İnsan figürlü bazı kompozisyonlar, bu dönemde büyük ölçüde Orta Asya'dan Anadolu'ya taşman evren tasavvuru ile islam öncesi devirlerden gelen diğer inanışların yanı sıra İslam inancı ve kültürünün, Türklerin Anadolu'ya uzanan uzun yolculuklarında geçtikleri bölgelerin kültürleriyle köklü kültürlerinin birlikte bir potada eritilmesi sonucunda içinde diğer kültürlerin etkilerinin seçilebildiği özgün bir simge dilinin oluştuğunu gösterirler. Özellikle Niğde Hüdavend Hatun Türbesi'nin insan figürlü kompozisyonları Türklerin, yapının inşa edildiği tarihe kadar sahip oldukları sosyal ve kültürel ortam ile inanç dünyalarının bir özetini sunarlar.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherAnadolu Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİslam mimarlığı -- Türkiyeen_US
dc.subjectTürk mimarlığı -- Türkiyeen_US
dc.subjectİnsan figürü, Sanattaen_US
dc.titleAnadolu Türk mimarisi'nde 12-14. yüzyıllar arasına tarihlenen cami, medrese, şifahane ve türbe yapılarındaki taş üzerine yapılmış insan figürlü bezemelerien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.identifier.startpageXXII, 324 y. : resim + 1 CD-ROM.en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster