Hindistan'da din ve kil
Abstract
Çağlar boyunca sanat, seküler ve dini fikirlerin yayılması adına en güçlü araçlardan biri olmuştur. Bu durum dini fikirlerin kitlelere ulaşmasını sağlarken aynı zamanda, sanat eserlerine de hem içerik hem de biçimsel zenginlikler katılmasını sağlamıştır. Din ve sanat ilişkisini somut olarak görebileceğimiz coğrafyalardan biri Asya Kıtası'dır. Asya toprakları yüzyıllardır pek çok medeniyeti barındırmıştır. Farklı medeniyetlerin oluşturduğu kültürel zenginlik, Asya topraklarında var olan sanat disiplinlerini etkilemiştir. Bu etkileşim, manevi değerlerin oldukça yüksek olduğu ve günümüzde halen var olan bazı dinlerin doğduğu topraklar olan, İndus Vadisi üzerine kurulan Hindistan'da yüzyıllardır görülmektedir. Güney Asya topraklarında yer alan ve din ile sanat olgularının iç içe geçmiş olduğu Hindistan'da seramik sanatı da kendine özgü bir kimlik kazanmıştır. Özellikle sırsız pişmiş kil örnekleriyle kadim bir geleneğe sahip olan Hint seramik sanatı eserleri işlevsel amaç doğrultusunda gelişme göstermiştir. Din olgusu ile etkileşim içerisinde olan seramik adak heykelleri işlevsel gaye doğrultusunda üretilen sanat eserlerinin en önemli örneklerinden olmuştur. Adak heykelleri ile başlayan din ve kil ilişkisi Hindistan'da uzun yıllar farklı inanışların doğrultusunda sürmektedir. Bu araştırma kapsamında Hint seramik sanatının tarihsel gelişimi din olgusu bağlamında araştırılarak örneklerle incelenmekte ve din olgusunun çağdaş Hint seramik sanatının üzerindeki etkileri sorgulanmaktadır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [33]