Soyut resimde çizgisel düzenleme ve renk ilişkisi
Özet
Yüzeyin çizgisel düzenlemesi resmin oluşumundaki ilk düşünceler arasında yer alır. Bu düşünce eserin oluşum sürecinde de devam eder. Düzenlemenin sağlamlığı sorunun çözümünde önemli rol oynar. Sanatçının resimleriyle ilgili diğer önemli düşüncelerinden biri de renktir. Sonsuz renkler, sonsuz çeşitlilikler, resmin her aşamasında bir akıl etkinliğidir. Resmin oluşum sürecinde, sürekli emek tüketilen ve sonuca ulaşmada temel oluşturan bu iki sorun, eserin çözümlenmesinde genellikle, birlikte düşünülmemektedir. Dikey, yatay, diyagonal ve sarmal yönler, figüratif veya non-figüratif tüm resimlerde yer alır. Ancak, figüratif resimlerdeki çizgisel düzenleme, figür, nesne ya da ışık-gölge bağlamındadır. Non-figüratif yapıtlarda ise bağımsız çizgi ve biçim, kompozisyon yüzeyinde görülür biçimde oluşur. Renkte, sözü edilen özgür biçimlerin içinde varlığını sürdürür. Bu nedenle, araştırmada soyut resim sanatı ele alınmış, çalışmalar bu doğrultuda sürdürülmüştür. Araştırma konusu soyut resim sanatı temeline dayanmaktadır. Öncelikle onun dayandığı felsefi temeli, bilgi- nesne'sini belirlemek gerekir. Bu düşünceyle konunun birinci bölümünde soyut resmin felsefesi ele alınmıştır. Yüzeyin çizgisel düzenlemesi ve renk sorununa ise ilerleyen bölümlerde, örneklerle değinilmiştir. Konunun gerçek anlamını kaybetmemesi için, araştırmada örnek alınmış eserlerin çizgisel analizi verilmiştir. Soyut resim sanatı, evrene bakışında ve yaklaşımında ortak niteliklere sahip birbirinden ayrı akımlardan oluşur. Soyut sanatın ancak bu akımlarda kendini gerçekleştirdiğini ve soyut sanat deyiminin, tüm bu sanat anlayışlarını kuşatan bir genel kavram olduğunu söyleyebiliriz. Soyut resim sanatına bir başlangıç niteliğinde olan, soyut resime ışık tutan Kübizm akımına da değinmek gereksinimi duyulmuştur ve bu gereksinimle araştırmanın dördüncü bölümünde, konuya yer verilmiştir. Soyut resim sanatı içine giren sanat anlayışlarından Non-Figüratif ve bu başlık altında neoplastizm ve süprematizm akımları ve önemli temsilcileri ele alınmıştır. Beşinci bölümde ise, Türk soyut resmine önemli katkıları olan sanatçıların eserleri incelenmiştir. Bu sanatçıların araştırmadaki dizilişi alfabetik sıra ile yapılmıştır. Son olarak da kendi çalışmalarımdan bir örnek verilmiş ve analizi sunulmuştur.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3636
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [20]