Kurgu Dergisi
S:14, 165-181, 1996

THE INTERNATIONAL NEWS AGENCIES AND THE
NEW WORLD INFORMATION ORDER

Ogr. Gor., Nejdet ATABEK

The big four international news agencies (Associated Press, Reuters, Agence
France Presse and United Press International) had a crucial role in the New World
Information Order (NWIO) debate since they were accused of being responsible for
the inbalance in the international flow of information at the expence of the
developing countries. Although the—stfucture and the function of the big
international news agencies have greatly changed because of technological
developments and diversification in their operations, in addition to news, it is still
important to highlight the role of the big four while discussing the validity of the
NWIO’s proponents. In this article TASS is excluded as one of the big
international news agencies since it supported the developing countres in the
discussion of NWIO against the West due to some ideological reasons. However, it
should be stated that before the USSR collapsed it was the biggest news agency in
the Eastern Block in terms of news and information control and distribution.

In this article, firstly, I would like to give some information about the
historical bacground of the big international news agencies. Secondly, I want to
mention about the emergence of NWIO debate and the discussions between the
Third World countries and the Western countries in the international platforms,
mainly in UNESCO. Later, I am going to write about alternatif news agencies
supported by the developing countries. Next, I want to explain the changes in the

165



function of the big international news agencies considering the diversification in in
their operations. Afterwards, I would like to write about the US and Western
position in front of the NWIO debate. Finally, I want to discuss the validity of the
NWIO’s proponents.

The Emergence of the International News Agencies

The oldest European news agencies Reuters, Hawas and Wolff were founded in
the mid-nineteenth century and formed a cartel in 1859, dividing the world into
three parts for news collection and distribution. The owners of these agencies were
the most powerful and wealthy countries (Britain, France and Germany) at that
time. The needs of financiers and commercial entrepreneurs to obtain economic
news about other financial centers, on the one hand, the requirements of the
governments to find information—about the developments, mainly political, in
foreign countries or from the regions with in the vast imperial boundaries, on the
other, determined the establishment of the news agencies in these countries. In fact,
the agencies appeared among the world’s most advanced nations, precisely where the
demand for international as well as national news had almost fully matured. Since
their imperial interests were different, and due to, partly, the cartel agreement they
concentrated their news agency activities in some certain parts of the world.

In the early days, news was collected by keeping under control trade roads in the
world (i.e., silk and spices roads). Development of the communication technology
of cable and telegraph increased the economic and political importance of the news
agencies because of providing information in a short time from very remote areas of
the world, which enabled financiers and governments to react quickly. (1, pp. 223-
224) After the opening of the Atlantic cable in 1866, Associated Press (AP) entered
the cartel and was assigned only to collect news within the United States but
obtained access to the news reports of the three European agencies. (2, p. 100)

Relating to the oldest European news agencies, another important development
took place at the end of the World War 1. Following the defeat of Germany, Reuter
and Hawas took over Wolff’s share of the cartel and expanded their networks to
cover the areas previously controlled by it.

The European agencies sought to protect domestic and imperial markets from
external competition by means of the cartel system. Although America came out of
World War I as one of the most powerful countries in the world, the cartel
continued to treat AP as a junior partner and did not allow it to expand its bureau
towards other regions. Americans in the 1920s and 1930s protested against
European domination of the news that came to USA via the AP. Although
Americans objected to the cartel mainly for cultural and ideological reasons, AP

166



withdrew from the cartel in the early 1930s because of economic disputes with the
other partners. (3, pp. 101-104)

Even by the turn of the century the US newspaper market was the wealthiest in
the world, larger enough to support two, even three major agencies, which led to
the emergence of the United Press International (UPI). Fierce competition between
AP and UPI for the domestic market increased their strenght and competitiviness.
During the First World War, AP did not operate in South America because of the
cartel agreement. This provided a good opportunity for UPI, which collected news
about the German communiques and all official news of the war in the region. As a
result of the breaking the European cartel’s monopoly on that continent, UPI
emerged as a big distributor of news abroad. (4, p. 130)

Although UPI and AP entered international markets in the 1920s and 1930s, the
dominance of American news agencies in the world did not emerge until post war
years. An interesting point is that the economic and political power of the US did
not automatically entail the elimination of US previous news dependency. A
lengthy process of economic and political development was required. Indeed, the
imbalance was overcome after the emergence of the US as an important
international power.

The Reaction of Third World Countries to the Big Four
International News Agencies

After the Second World War national states flourished all over the world as a
result of decolonization. However dependence on big international news agencies
(Reuters, Hawas, Associated Press, United Press International and Tass, at that
time) continued since Third World news agencies did not have enough financial and
other resources which would enable them to make significant contributions to the
international flow of news. This de facto situation resulted in complaints by
developing countries, in the 1970s, about the direction and coverage of the
international news.

It should be useful to discuss that why Americans’ complaint and protest
against European domination of international news in the 1920s and 1930s recurred
by the Third World countries against the five big news agencies in the 1970s about
the same reasons. Developing countries claimed that their representation in
international news coverage did not reflect the real situation since if there are
earthquakes, military coups, epidemic disease and so on, they were likely to take
place in, otherwise they are invisible. I think an answer should be given to the
question whether the misrepresentation of Third World countries by the news
agencies is done on purpose or not. I am going to answer this question in two
steps.

167



First, there are some very clear reasons that it has been done on purpose by
developed countries in order to suppress their internal problems (i. e., ideological,
economic, racial etc.). Because of these problems, it is obvious that some segments
of society are unhappy in developed countries. When these people are always shown
unpleasant aspects of third World countries or former socialist countries, they
would be likely to agree with formal ideology (represented by state) or, at least, less
critical against the established structure of society in their countries. This
misrepresentation may bring about visa versa effect on people living in Third
World countries since they may think that people in Western countries have almost
no problem. Twisting the reality about Third World countries in orden to blur the
perception of audiences both in developed and developing countries, the news
agencies serve the realisation of the international ambitions of developed countries,
(i.e., cultural, economic and military domination).

Second, there are also some convincing reasons why the misrepresentation of
Third World countries have not been taking place on purpose in the content of
international news coverage produced and distributed by the international news
agercies. Although news agencies have been operating all over the world, their
target audiences and main income resources are in developed countries. That is why
they have to take the expectations and taste of the audience into account in domestic

markets in developed countries rather than in Third World countries. Another point
" is that people working for the big international news agencies, like everybody else,
observe events in the world from their point of view which is constructed by the
society in which they grow up. Therefore, because of the cultural, economic and
ideological reasons, journalists choose news according to their priorities which
usually relates more to the interests of their countries. By claiming this point I do
not want to ignore professional objectivity totally, but it is the case that, whatever
the reasons, misrepresentation of Third World countries has been taking place, and
journalists have failed to prevent it.

Dependence on the Major International News Agencies

The media belonging to developing countries depend on the major international
news agencies not only for general world news, but for news of their own
geopolitical regions as well. In addition to this, the big agencies not only supply
conventional news and features, but broadcast television material to their clients as
well. For instance, UPI and Reuters through their involvements in UPINT and
VISNEWS, provide international news films for television. Therefore, the
dependency of some developing countries on print and film from the international
news agencies is even higher. They just receive news from the major news agencies
and distribute it (function only as a distributer). (5, p. 23)

168



According to latest statistics, governments have shared in about 73 per cent of
the total national news agencies around the world (6, p. 24). This ratio implies that
there is a high degree of government intervention to national news agencies in
Third World countries. Some of these governments, which are undemocratic, do not
bother about the function of their national news agencies as distributors since they
have to be in agreement with the governments of developing countries, and to
approach to issues from their point of view in order to retain power in their
countries.

The consequence of this dependency is very diverse at the expense of Third
World countries’ people. First, one way flow of news from developed to developing
countries reinforce the status quo which is a division of the world between high and
low status nations. Second, the approach of international news agencies to events
in Third World countries delays the solution of the issues since the emphasis of
international news is on events rather than on factors leading to and causing
problems. Finally, this imbalance in international news flow erodes national
identity and sovereignty in developing countries by imposing Western way of
living and thinking.

The erosion of cultural identities in developing countries might be seen by
developed countries as the disappearence of cultural differences which will lead to
make nations closer to each other and improve mutual understanding between them.
But as long as there is no really alternative news agency and it is not a free choice
for developing countries to receive international news from the major news
agencies, people both in developing and developed countries will be in a difficulty
to understand each other since they do not know their real situations, sincere
feelings and ideas.

The Emergence of NWIO Debate

During the post Second World War years, the developing countries saw their
positions steadely worsening in relation to economically advanced countries. It was
because of Western domination in the existing system of world trade and economics
and the state of balance of power in international relations. This undesirable
position for third world countries, a substantial number of which became
independent at the end of Second World War, was inherited from the long
colonialism period. :

United Nations declaration in 1974 noted that it has proven impossible to
achive “an even and balanced development of the international community under the
existing economic order. The gap between the developed and developing countries
continues to widen in a system which perpetuates inequality.” (7). The Third World

169



countries, in response to this problem, put forward the notion of New
International Economic Order (NIEO) in order to prevent such inequalities
between the developped and developing countries, NIEO, which was conceptualized
in the early 1970s, requires Third World countries to act together in international
‘platforms (i.e., UN and UNESCO) to pursuit their economic interests.

The 1973 Fourt Summit Conference of the Non-Aligned Movement held in
Algiers is considered to be the birthplace of the New World Information
Order (NWIO). In fact, the very concept of the non-alignment goes back to the
Bandung Conference held in 1955 under the initiative of India, Egypt and
Yugoslavia. In this conference, the leaders of the non-alignment countries
highlighted that most of the news agencies, entertaintment programme producers,
and information systems in the world were owned and operated by multinational
communication corporations whose headquarters were in Western countries. They
also realized that international images of Third World countries were formed by a
few multinational news agencies all over the world.

The aim of the non-alignment movement was to create an international
environment in which they could not only live together in a sprit of mutual
cooperation, coexistence and with respect to one another’s territorial integrity but
also express independent views on any international situation. Since the Bandung
Conference, “there has been a rapid growth in the number of non-aligned nations -
from 25 in 1961 in Belgrade to 101 in 1976 in New Delhi.” (8, p. 23).

"Having perceived the imbalance in international flow of information at the
expense of the developing countries, the leaders of the Third World conceptualized
the NWIO. The main goal of the NWIO was to provide “balanced” and “two-
way flow of information” between the developing and developped countries.

The NWIO is not merely associated with international communication but the
whole existing infrastructure of economics and politics in the international
community. The NWIO should be seen as an integral part of the NIEO since both
of them share one particular aim which is to set up more just and equitable
relationships between the developed and the developing countries. As a tactical
component of the larger political-economic campaign of the NIEO, NWIO was put
forward at the 18th session of the General Conference of UNESCO in 1974 by
non-aligned countries.

170



NWIO Discussions in UNESCO

The structure of UNESCO membership changed in favour of developing
countries during the 1960s and 1970s with the attaintment of political independence
by a large number of countries. In spite of their economic and technological
weakness, compared with the West, the Third World countries used the advantage of
majority of developing countries in UNESCO in order to increase their political
power in international platforms agains the US and the West.

The Third World countries were disagree with the old international economic
order (which is still persist) because of a number of reasons. First, the Third World
countries realized that international flow of news was dominated by the Western
media. For example, in 1987, the amount of news distributed by the major news
agencies (AP, UPI, AFP, Reuter and Tass) accounted for as much as 46.5 million
words per day. Where as the prominent news agencies supported by the Third World
countries (Inter Press Service, Non-Aligned News Agency Poll, Pan African News
Agency, Carrabian News Agency and the Guif News Agency) distributed only
263.000 words per day (9, p.291).

Second, the one directional nature of international news flow from Western
countries (centre) to developing countries (periphery) caused the objection of Third
World countries. For example, according to the analysis of Third World news
coverage of fourteen Asian newspapers in 1977, more than three-quarters of all non-
local Third World news come from the big four world news agencies (10, p. 23).

Third, developing countries claimed that their representation in the coverage of
Western media was biased and did not reflect the real situation in which developing
countries live since they were only taken into the coverage of the media if there
were natural disasters, military coups etc., in these countries.

Finally, the Third World countries underlined that the technological advance of
West in communication industry perpetuated their dominance in international
communications at the expense of developing countries mainly because of the
satellites and their applications, such as direct broadcasting, computer-related
transmission, and so on.

The resolution of information adopted at the 1976 Summit Conference in
Colombo explicitly express (by emphasising the importance of historical
development) the approach of the Third World countries to the NWIO:

«...the vast and even growing gap between communication capacities in
Non-aligned countries and in the advanced countries which is a legacy of their
colonial past. This has created a situation of dependence and domination in which
the mojority of countries are reduced to passive recipients of biased, inadequate and

distorted information... The emancipation and development of national information

171



media is a integral part of the over-all struggle for political, economic and social
independence for a large majority of the peoples of the world who should not be
denied the right to inform and to be informed objectively and correctly.” (11),

Alternative News Agencies

As a reaction to the big four international news agencies, a number of
alternative news agencies, such as Non-aligned News Agencies Pool (NANAP),
Carribbean News Agency (CANA), Inter Press Service (IPS) and so on, have been
established to help compansate for perceived shortcomings in the existing system
of international news supply for developing countries (12).

According to the statute of the IPS Cooperative Sociéty, the objective of IPS is
“to serve, through truthful information, the cause of social justice, peace and
understanding among people, especially between industrialized countries and the
developing countries” (13). IPS has shown remarkable success in supplying
international news to Third World countries because of its different approach to the
problems or needs of developing countries. Its coverage contains developmental
issues, such as trade agreements and industrial and agricultural products, as well as
placing some emphasis on news concerning health, housing, education and other
cultural items. In contrast to the major news agencies, IPS gives very little place to
sport events, natural disasters, excep in terms of disaster relief.

According to a comment, “IPS could become a significant competitor, perhaps
replacing Western agencies in some Third World markets” (14). Of course, the
concern of Western news agencies are not only economic but also ideological since
their influence on developing countries has various implications. If the approach of
IPS to international news coverage is the remedy of success in developing
countries, for what reasons have the major news agencies not applied the same
approach in order to be popular in developing countries?

The main feature of the IPS is that it does not provide alternative service but
alternative information. So far international news agencies have been reluctant to
cover “alternative” kinds of information, as IPS does. The main reason for this is
that the media services have been the backbone of news agency business and,
therefore, they have had to take their target audiences and major income resources in
Western countries into account.

Changes in the Function of the Big International News Agencies

In the early years, news agencies strived to retain clients and restrict competition
by news-exchange and cartel practice, by which means they at least secured their

172



affluent domestic market. But the breakdown of the cartel system hastened the
necessity for diversification in their services (i.e., economic services, advertising
etc.) since the economic importance of conventional news decreased and they had to
compete for revenue with other news agencies. The major American news agencies
did not give priority to expand their economic services because there were plenty of
newspaper in domestic market.

Although once upon a time media services used to be essential function of
international news agencies, today it is a very negligible part because of increasing
importance of economic services as an income resource. For instance, income from
media services (collecting and distributing conventional news) accounted for only 5
per cent of Reuters’ revenue in 1984, although its staff and bureaus expanded 20 per
cent in last five years. In this business they are using sophisticated communication
technology, such as computers, satellites, data bases and so on. Today Reuters is
the world’s biggest electronic publisher and specializes in delivering a wide range of
computerized financial data from markets world-wide, which get distributed to
subscribers through some 90.000 video terminals and teleprinters. (15, pp. 325-
327)

Alleyne and Wagner examined the state of the big five’s diversification efforts
(16, pp. 40-50): Reuters opened its Stockmaster service in 1964 which still
provides.financial data across the world. In 1973 Reuter Monitor was established as
a financial information service which gives subscribers access via their own
computer terminals to a database of news and price information. Reuter Monitor
Dealing Service was set up in 1981 which still gives dealers the ability to contact
in seconds via their Reuter Monitor terminals. Reuter boght UPI's newsphoto
business outside the U.S. in 1985 and took over the controlling interest in
Visnews, the world’s largest television news agency.

Associated Press has a variety of information services. These include AP-Dow
Jones, a specialized financial and economic service; an Educational Services
Division that made educational films; and AP’s Book Division, publishing books
relating to current events. AP also diversified into satellite and technological
services with its commercial SAT-NET and SCAN technology unit.

Agence France Presse set up its data bank AGORA in the early 1980s and
started its AUDIO radio service in 1984, AFP’s satellite broadcasting service
POLYCOM was established in 1986. Another division providing business and
economic news AFX was set up as a joint venture with the British company Extel
Financial.

State owned company TASS launched a program of diversification and technical

173



upgrading by the effects of Perestorika following the first half of the 1980s. TASS
successfully launched a new magazine, Echo of the Planet, in 1988. The
Information Telegraph Agency of Russia (ITAR) was set up in 1992 by merging
TASS and PIA-Novosti (an information agency). However, the TASS logo will
remain in its news reports, as in “ITAR-TASS”, because of its worldwide
recognizability.

United Press International had some difficulties at investing in new technologies
throughout the 1980s because of its poor financial performance and instability in
its menagement. As an inevitable consequence of these developments UPI lost
many U.S. newspapers as clients (the figure was over 800 in 1982 but it declined
fewer than 200 in 1989) and laid off well over 450 employees.

As it is explained above, it is apparent that the role of international news
agencies has dramatically changed from news distribution to financial data
distribution. I think the major factor which has required news agencies to change is
market demand. This major shift in the functions of international news agencies
from news distribution to economic services will have a number of consequences
for Third World countries.

First, from now on international news agencies will be able to afford to give the
true picture of Third World countries in their news coverage since the economic
importance of conventional news distribution has sharply decreased, which may put
an end to the discussion of imbalance news flow from developed to developing
countries. If such a change takes place, it would neither be as a result of genuine
concern for some fairness to the Third World countries nor any kind of pressure by
developing countries. But it obeys commercial logic since market demand
constitutes the main reason of the change in the operation of international news
agencies.

Second, the specialisation of international news agencies in economic services
will strengthen the domination of these agencies in the world because of economic
power. Having this position, international news agencies may use the power either
to reinforce their domination in conventional news distribution or to loosen it,
which depends on political and international developments in the world. However,
it is certain that the consequences of the specialisation in economic services will be
far more effective in terms of the subordination of Third World countries since it
leads to gathering of economic information in developed countries. It is obvious
that the most crucial information will be the most expensive one, which can only
be afforded by the multinational companies and governments of developed
countries. This kind of important economic information provides a great deal of
advantage to the representatives of developed countries and international companies

174



during the negotiations of economic issues with Third World countries.

Finally, development in the operations of international news agencies will have
a serious effect on the behaviour and structure of many Third World countries.
Although it is economically difficult for Third World news agencies to catch the
major international agencies in the race of offering economic services, since these
agencies have the economic power and powerful communication technologies of
computer networks, databases and satellites, they have to find a way of joining the
race in order to survive.

The US and the Western Position

Since the early days of the UNESCO (1945) the “free flow of
information”, which took part in the institution’s charter by the endeavours of
the US as an indispensible element of democracy and liberalism in the world:

“The organization will collaborate in the world of advancing the mutual
knowledge and understanding of people through all means of mass communication
and to that end recommend such international agreements as may be necessary to
promote the free flow of ideas by word and image.” (17).

In fact, the policy of the US government after the Second World War is “to do
everything within its power along political and democratic lines to help break down
the artificial barriers to the expansion of private American news agencies,
magazines, motion pictures, and other media of communications throughout the
world.” (18)

It might be discussed that the US policy of “free flow” in relation to the
communication matters can only serve to compound the Western domination in
international news flow since the US and other developed countries have the most
developed institutions and facilities in communication sector (i.e., news agencies,
satellites, etc) to control not only the content and volume but also the direction of
“information flow” in the world. In terms of news and news coverage, the
overwhelming majority of world news flows from the developed to the developing

" countries, and is generated by the four large international news agencies - AP, UPI,
AFP and Reuters. As Herbert Schiller has suggested, the policy of a free flow of
information was “one of the very few indispensable prerequisites for the imperial
ascendancy of the US.” (19)

It was not until 1978 UNESCO General Conference in Genava that the Western
block paid any attention neither to the need for a constructive approach to the
problem of imbalance nor for improving communications infrastrueture of the
developing countries. When the West essentially accepted the free flow of

175



information, in this conference, the US proposed to enlarge Third World
communication capabilities, by training programmes for journalists from the
developing countries and upgrading of communication infrastructure of developing
countries, according to a project under the supervision of the UNESCO.

Although these kinds of projects are desirable for the Third World countries, I
would like to argue the implications of these kinds of initiatives. First of all,
.American capitalism needs to expand its markets in developing countries by
improving the Third World countries’ communication infrastructure, which makes
easier the trade connections between them. Considering the fact that the US sells
more goods to developing countries than to West and Japon combined, the
importance of this initiative for the US becomes obvious. Second, the US gets the
highest profit from communications investment in developing countries since it
has the latest technology and the strongest companies operating in communication
industry (i.e., IBM, ITT etc). This superiority of the US also determines the extent
of the technological improvement in developing countries. Finally, the
improvement of communication infrastructure in the Third World countries is
desirable by the US since, as an superpower, it needs to know the latest
developments (i.e., government changes, the political activities of different groups,
etc.) in those countries.

As it is clear today, these kinds of projects (bilateral or multilateral) have failed
to solve the. main issues of “balanced” and “one-way-flow of
information.” On the contrary, the West (mainly the US) initiatives
emphasising financial pledges and the transfer of technology to build Third World
communication systems merely reinforced the status quo and dependency.

Although there seems to be a consensus on the surface in 1978, the attitude of
US changed in early 1980s and she withdrew from the UNESCO in December
1984. Roach blames “the anti-NWIO coalition of the press, the government, the
private-sector interest groups and the academy in the US for her withdrawal.” (20)

Schiller’s (1984) comment on the US withdrawal from the UNESCO is that:

“The US decision to withdraw from UNESCO represents at the best the will of
a tiny but extremely influential American interest groups, comprising part of the
transnational corporate sector, the giant conglomerate media companies, and the

domination-minded unilateralists now occupaying the nation’s executive offices.”
@n

According to Mowlana, reasons for the withdrawal of US from the UNESCO

are the following: First, the US had lost its long-time influence in UNESCO,
particularly during the last several years before 1984, when the Third World

176



~ members of the organization became the majority. Second, the US saw the current
issues under debate in UNESCO in terms of geopolitical rivalries, and “anti-
Western” propaganda. Third, the US was unhappy with UNESCO’s involvement of
human rights, peace and disarmament issues. Fourth, the US viewed the debate over
a NWIO as yet another effort to limit the “free flow of information” by the
Third World and socialist countries. Finally, the US accused UNESCO for its poor
management and politicisation and adopting misguided policies. (22)

How Valid were the Arguments of NWIO’s Proponents?

I would like to argue the validity of the NWIO’s proponents by examining the
concepts of the “free flow”, “biased” and “one way” flow of information
concepts in order.

First, the Third World countries strongly resisted the Western (mainly the US)
policy of “free flow of information” because they claimed that this policy
only serves to reinforce the cultural and economic domination of the West all over
the world. I think this idea is not quite true since the millions of people in
developing countries are living under anti-democratic governments or governed by
elite classes. On the contrary, it can be truely claimed that these anti-democratic
governments and ruling elites are afraid of their own people who can revolt against
their rulers when they are informed by differrent sources, such as from alternative
sources in the country, from foreign sources and so on. Today in many Third World
countries either the majority of national media are owned by the governments or
there are restrictions on them. People in those countries are only allowed to know
what their governments want them to know. Some of the governments, or ruling
classes, in those countries are in collaboration with the multinational companies
and Western governments in order to retain their power. That is why they are afraid
of their own people to know realities and they require anti-democratic regimes to
survive.

In my opinion, it should be the right of people to be informed by all means
whether they live in the developed and developing countries. As long as the
governments of third world countries fail to have democratic regimes, they would
be in a difficulty to get support not only from the people in Western countries but
also in Third World countries in the NWIO debate.

I would like to add an opposite view to the discussion of “free flow”. The
conflict between the West and the Third World countries in communication field
was inevitable since the primary aim of the Western media is to maximize its profit
by exploiting every opportunity, where as the media in the developing countries are
suppose to fulfil some national goals, such as the creation of national integrity,

177



widening education throughout the country, and so on. Therefore, I do not think it
is right for the West to apply “free flow” of information (by Direct Broadcasting
Satellites, for example) by ignoring the very legitimate right of national
sovereignity of the Third World countries since national governments are usually
the only body in the developing countries which can serve to the best interests of
their people by deciding to the priorities for rapid national development.

Second, the Third World countries criticised the transnational news agencies,
because of the “biased” coverage, by claiming that the news agencies did not
cover the positive developments in developing countries on purpose. Hitherto, it
has been necessary for them to take into account the expectations of their target
audiences, who are in the Western countries, while organizing their news coverage.
But today news selling constitutes very negligible part of news agency business
since the major news agencies get substantial amount of their revenue from
economic services. For example, income from media services accounted for only 5
percent of Reuter’s revenue in 1984. Therefore, the news agencies can affort to
cover positive developments in the developing countries as their leaders like. If it
happens, would it be the end of the NWIO struggle? I do not think that it would be
the end of this discussion since the struggle against the old information order is
only an aspect of the struggle against political and economical neo-colonialism.

Finally, the “one way flow of information” from the developed to
developing countries constituted the another important discussion point in the
NWIO debate. It can be claimed that dependence of the Third World countries on the
four big news agencies is ever increasing since these agencies have been involved in
producing television programmes. For example, UPI and Reuters, through their
involvements in UPINT and VISNEWS, provide international news film for
television. Because of the economic, technological and histprical reasons, Third
World countries have almost nothing to resist the information flow (news,
television programmes, economic data flow, etc.) from the West but can only rely
on government restrictions. In fact, even the West European countries are in a
difficulty to compete with the American television programme producers and,
therefore, not only as individual countries but also within the European
Community they are applying some restrictions in order to both avoid American
cultural domination through broadcasting materials and to prevent their domestic
markets for their own national producers.

In this context, the situation is becoming harder for the Third World countries
to protect their cultural identities. In this respect, the recomendation of the NWIO,
such as constructing national and regional networks of news collection and
dissemination, following coherent and unified national information policies to
resist cultural domination of the West are quite reasonable demands of the Third

178



World countries. I think, the developing countries rightfully put the issue of the
imbalance and one-sidedness in information flow into the NWIO struggle.

Conclusion

During the course of the century the main function of international news
agencies has dramatically changed from conventional news distribution to financial
data distribution because of market demand. However, it does not mean that they
are likely to leave conventional news distribution to “alternative” news agencies
because the structure and operation of the major news agencies are suitable to carry
on both media services and economic services at the same time.

Although there are some claims that the proportion of news dealing with
conflict and crisis declined, for instance, according to the content analysis of AP and
UPI in 1983 carried out by Kirad and Weaver, the complaints of Third World
countries about misrepresentation and one way flow of information has been
continuing (23, pp. 31-47). I think, as long as it does not fit to an economic logic,
international news agencies will not change their news policies towards devoloping
countries.

Although few alternative news agencies have shown some progress in
international area, their long term success is subject to the competition of major
international news agencies. For news agencies in developing countries it is
necessary to diversify their services and to join the technological race in order to be
economically self sufficient. Otherwise, it will not continue for too long to survive
on one form of subsidy or the other. But it is the fact that the majority of news
agencies in developing countries will not be able to take part in this race because of
their economic and technological weakness.

Under the light of  international news agencies discussion, the New World
Information Order should be seen as an attack against the West launched by the
Third World countries to put an end to the political and economic legacy of neo-
colonialism, although it seemed to merely cover the communications matters.

By putting forward the NWIO, the Third World countries seized significant
political power in the international platforms which is one of the major reasons
why the US withdrew from the UNESCO. However, since the Third World
countries are lack of economic and technological competence compared with the
West, their success in the international politic became ineffective to change old
information order which is still persist. The present system of news flow serves to
maintain the status quo in international relations.

179



The contradiction in the West argument of “free flow” should be noted as it is
claiming to inform people in order to promote democracy all over the world (
especially in developing countries), yet it commits something undemocratic by -
ignoring national sovereignty of the developing coyntries since it is the very
legitimate right of the governments (or people) to decide what should be done in
their own countries. As the advanced technology (satelite broadcasting, for instance
)} makes national frontiers less impermeable than before, and the US dominance
both interms of communication techonology and television programme exportation
is increasing, the arguments of the NWIO are more valid than ever before.

REFERENCES
(1) Hamelink, Cees. "Information Imbalance: Core and Periphery,” in
Questioning the Media, pp. 217-228. Edited by John Downing, Ali
Mohammadi, and Annabelle Sreberny-Mohammadi. 2nd. ed. Sage Publications,

1990.

(2) Cuthbert, Marlene. "Reaction to International News Agencies:
1930s and 1970s Compared," Gazette, Vol. 26, 1980, pp. 99-110.

(3) Cuthbert, 1980.

(4) Boyd-Barret, Oliver. The International News Agencies. London:
Constable, 1970.

(5) Mowlana, Hamit. The International Flow of Information, Paris:
UNESCO’s workshop, 1988.

(6) Mowlana, 1988.

(7) Babbili, Anantha Sudhaker. "International News Flow and the Non-
Aligned Nations." PHD Thesis, University of Iowa, 1981.

(8) Vilanilam, John V., Reporting a Revolution, London: Sage, 1989.

(9) Roach, Collen. "The Movement for a New World Information and
Communication Order: Second Wave?" Media, Culture and Society,
Vol. 12, 1990, pp. 283-297.

(10) Mowlana, 1988.

(11) Babbili, 1981.

180



(12) Kirat, Muhammed, and Weaver, David. "Foreign News Coverage in
Three Wire Services: A Study of AP, UPI, and the Nonaligned
News Agencies Pool," Gazette, Vol. 35, No. 1, 1985, pp. 31-47.

(13) Gifford, Antony. "Inter Press Service: News From the Third
World," Journal of communication, Vol. 34, No. 4, 1984, pp. 41-59.

(14) Ibid.

(15) Musa, Muhammed. "News Agencies, Transnationalization and the
New Order," Media, Culture and Society, Vol. 12, 1990, pp. 325-342.

(16) Alleyne, Mark D., and Wagner, Janet. "Stability at the “Big Five”
News Agencies," Journalism Quarterly, Vol. 70, No. 1, Spring 1993, pp.
40-50.

(17) Li, Tszesun Sunny. "The Debate of the New World Information
Order," Journal of Development Communication, Vol. 1, No. 2, 1990,

(18) Schneider, Cynthia, and Wallis, Brian. Global Television, New York:
Wedge Press, 1988.

(19) Mowlana, 1988.

(20) Roach, Collen. "The US Position on the New World Information
and Communication Order," Journal of Communication, Vol. 4, No. 37,
1987, pp. 36-51.

(21 ) Schiller, I. Herbert. "World Forum: The US Decission to Withdraw
From UNESCO," Journal of Communication, Vol. 34, No. 4, 1984, pp.
126-128.

(22) Mowlana, Hamid. "World Forum: The US Decission to Withdraw
From UNESCQO," Journal of Communication, Vol. 34, No: 4, 1984, pp.
136-140.

(23) Kirat and Weaver, 1985.

181



	165.BMP
	166.BMP
	167.BMP
	168.BMP
	169.BMP
	170.BMP
	171.BMP
	172.BMP
	173.BMP
	174.BMP
	175.BMP
	176.BMP
	177.BMP
	178.BMP
	179.BMP
	180.BMP
	181.BMP

